Tips på egenvård

När du får akuta besvär från nacke eller rygg ska du så snart som möjligt kontakta din kiropraktor för att få en relevant undersökning av dina problem. Att du snabbt kommer under behandling kan påskynda läkningsprocessen så att du kan återgå till ditt vanliga liv.

Detta kan du göra själv vid ryggsmärtor

• Vid akut ont i ryggen bör du försöka hitta ett så smärtfritt läge som möjligt för att kunna slappna av.
  • Vid kraftiga ryggsmärtor kan det vara avlastande att ligga på rygg på golvet med knän och höfter böjda i 90 graders vinkel med fötterna på t.ex. en stol. Kom dock ihåg att hålla dig i rörelse så mycket som möjligt. Du ska i princip aldrig vara helt sängliggande mer än någon enstaka dag även om ryggen är mycket besvärlig.
  • Försök att röra dig så normalt som möjligt så snart som möjligt. Det är bra att börja gå så snart du klarar av det.
  • Växla mellan rörelse och avlastning i smärtfria ställningar. Gå gärna flera korta promenader än en lång. Ju snabbare du kommer i rörelse, desto snabbare blir du bra.
  • Kylbehandling kan dämpa smärta. Lokalbehandling med kyla lämpar sig oftast bäst under de tre första dygnen. Ta t.ex. is, ärtor, eller majs i en på påse från frysen och linda in den i en torr diskhandduk och lägg paketet mot det smärtande området. Låt paketet ligga mot huden i drygt 10 minuter innan du avlägsnar kylan. Upprepa efter behov med minst tre timmar mellan varje kylning. Är du äldre eller har känslig hud av annan anledning ska du avvakta med kylbehandling tills du pratat med kiropraktorn.

Detta kan du göra själv vid ischias

• Kylbehandling på nedre delen av korsryggen ca 10-15 minuter enligt ovan.
  • Sitt så lite som möjligt. Trycket på disken är störst när du sitter och ökar därmed ofta ischiassmärtorna. För övrigt samma råd som vid ryggsmärtor ovan.
  • Ligg på rygg på golvet och lägg upp underbenen på en stol.
  • Massera eller låt någon massera lår, säte och underben.

Detta kan du göra själv vid nacksmärtor

• Vid nacksmärtor kan man även här gärna använda sig av kylbehandling över det smärtsamma området främst under de första 2-3 dygnen. Kyl det smärtsamma området med ett kylpaket med is, frysta ärtor eller liknande inlindat i en torr diskhandduk i ca 5-10 minuter då nackmuskulaturen är betydligt tunnare än den i ländryggen.
  • Var inte rädd för att använda nacken, utan rör på den så mycket du kan, men håll dig till mjuka och enkla rörelser.

Hör av dig!